V hlavní roli Skype, Meet, Zoom, Hangout či Teams? Průvodce nejoblíbenějšími platformami pro komunikaci s žáky na dálku.

S délkou uzavření škol se stupňují i potřeby žáků, stoupá tak i kreativita učitelů. České školství se s novou situací popralo velmi svérázně. Nastoupila celá řada nových nástrojů, řada učitelů plynule přešla do online prostoru, někteří jsou ale z nových „pravidel hry“ spíše rozpačití. Velkým trendem jsou online hodiny - skoro se vším všudy. Jaké nejoblíbenější platformy jsou k dispozici a jaké jsou zkušenosti?

Využití nových služeb je nesmírně široké. Ony úplně tak „nové“ nejsou, jen v posledních několika měsících zažívají neskutečný boom. V korporátním prostředí i ve školství – všude se přešlo do online prostoru. Komunikace má ovšem svá specifika. Ostatně i modely výuky se liší. Někdo zadává práci například na týdenní bázi, jiný učitel se snaží držet krok s původním rozvrhem a jen se místo třídy sejde s žáky na Teams, Meetu nebo Zoomu. Ano, to jsou ty nejvíce využívané platformy. Pojďme si je představit.

Microsoft Teams jsou zavedenou součástí Microsoft 365 (donedávna Office 365) už nějaký ten pátek. Zvládají týmovou komunikaci na všech frontách – od chatů přes ankety, formuláře či testy až po videohovory. Centrum pro společnou práci na nejrůznějších dokumentech je také samozřejmostí. Velkou výhodou je variabilita a současně přehlednost, nevýhodou pak nutnost účtu v Microsoft 365.

Nelze pominout Skype jako známou videokonferenční platformu. Pro osobní komunikaci ideální a zavedený, navíc zdarma, v týmové spolupráci už mu ale téměř odzvonilo. Což neznamená, že by nebyl pedagogy hojně využíván. Jen ho jiné služby už předčí. Navíc i všechny další služby mohou mít školy zdarma, na rozdíl od korporátních a jiných subjektů. A to je nespornou výhodou i příležitostí.

Google v rámci svého G Suite for Education přišel také s celou řadou užitečných nástrojů. Ponechme stranou Classroom (obdobu Teams ušitou na míru přímo školám) a zaměřme se na Meet. Další platforma pro videohovory, která poslední dobou získává na oblibě. Nabídne například snadné přidávání nových účastníků a snadné plánování schůzek v Google Kalendáři, její největší předností je ale komunikace přímo v prohlížeči bez nutnosti zvláštního přihlašování či instalace. Stačí, když je k účtu G Suite přihlášen učitel, žáci nemusí.

Nedávno také Google oznámil zpřístupnění celé služby Meet zdarma i řadovým uživatelům, tedy těm, kteří mají jen „obyčejný“ účet Google. Vše se tak dostává na dosah učitelům, kteří nemusí čekat na podporu jejich IT správce či schválení licence Googlem a mohou se rovnou pustit do online videovýuky. „Jako velkou výukovou pomůcku to moc neberu, ale to je spíš proto, že to nemám tak technicky promakané. Přeci jen naživo mi to jde mnohem lépe, improvizovat s počítačem mi nejde tolik, jako ve třídě naživo s dětmi,“ říká Lucie Klimešová, třídní čtvrťáků ze ZŠ Lyčkovo náměstí.

Zejména v Americe, ale i v Evropě zaznamenal nárůst uživatelů také Zoom. Tento „byznysový“ videokonfereční nástroj nabídne zajímavé funkce, které u ostatních služeb chybí. Zmínit můžeme třeba virtuální pozadí. Jeho velkou nevýhodou je ale limit 40 minut na jeden skupinový hovor a nutnost instalace specializované aplikace.

Možnosti jsou skutečně široké a zdaleka je nelze postihnout v jednom článku. Návrat do lavic je ale zatím v nedohlednu, proto je na místě hledat nové cesty a nové postupy. Odborníci ale zdůrazňují zajištění jednotného způsobu online výuky a nutnost nezahltit žáky technologiemi. Když dva dělají totéž, není to vždy totéž a rozhodnutí leží jednoznačně na bedrech vedení školy.

Zdroje:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KVkFFS-3shmvryQS_hGwXy05oMapsFoi1W42fMBHh1g/edit#gid=0

MS teams
Nejpoužívanější videokonferenční služby

PŘEHLEDNÁ TABULKA VŠECH DOSTUPNÝCH PLATFOREM
Potřebujete poradit?